Thursday 4 June 2009

爱莫能助的感觉……

读大学的时候,有一位junior以“无法忍受那种爱莫能助的感觉”而放弃了医学系。很多人觉得不可思议,我却觉得一点也不难理解。
和他一样,我也讨厌那种爱莫能助的感觉,或是说,害怕面对那种无法帮助眼前人的压迫……

这几天,我一直处在这样的挣扎当中。我们这几个月来一直忙得很,然而这几天,我身边的人们开始有点儿忙得超乎他们所能忍受的极限了、忙昏了、盲了……我很想一口气帮他们解决一切,但是我知道有一些事不是一朝一暮便能解决的。我希望我可以把自己的坚韧、勇气、无尽及永远的快乐分给他们,但是我显然寻不着方法。于是,我一直穷急着,开始有点儿钻牛角尖了、开始有点儿觉得自己是个失败的leader……老板应该是看我有点儿走火入魔了吧?拉我去辅导。(我总是庆幸有这么一个mentor,在我最需要的时候,总是及时地,像救世主般的出现面前。)心情是舒坦了不少。只是,爱莫能助的感觉仍然挥之不去……

2 comments:

Feng said...

Congratulations! Your are already on your way to become a good leader when you start to care about your team member.

When we see the catepillar is struggling hard to become butterfly, IF we help it to breakout of the cocoon, it typically does not make it. Everyone need to face their own struggle by themselves to grow up strong. As leader, one must learn to bite your lips / nails and give growing up a chance. Can we teach our children all our wisdom so that they don't make mistakes in life? If we do, will they be strong when times are difficult? We can only share the principles and let them learn on their own and sometimes the hard way.

Looking from this perspective, instead of feeling helpless, one might as well prepare to celebrate when the butterfly came out of it's cocoon and show the world it's beautiful colors!

Ying Ying 盈盈 said...

Wow!! Thanks!!! THIS really help! I love this catepillar-cocoon-butterfly metaphor.

BTW, Feng, haven't seen you here for quite some time. Welcome back (^^)